Direktlänk till inlägg 7 januari 2010

De 5 bästa skivorna 2009

Av Anders Faust - 7 januari 2010 23:09

Tänkte följa me strömmen och göra en lista på de bästa skivor som släppts under 2009. Och det är inte för nån annans skull, utan för min egen. Eftersom musik är ett av mina störtsta intressen, så känner jag att jag vill dela me mig av mina åsikter.


5. Mastodon - Crack the Sky (usa)

Har börjat digga detta band som fan. Deras senaste är en fin blanding av allt som gör dem så bra. Tunga och graciösa riff, me klacksparkar på strupe och instrument, med inriktning på 50 väg. Gruppen är expert på att bygga intressanta riff. Organiserad flummighet. Med det där lilla xtra.

http://www.myspace.com/mastodon

 

4. Immortal - All shall fall (nor)

Norges kyligaste pandamålade människor är tillbaka på allvar med detta albumet. Bathory hyllningarna står fortfarande som spön i backen och den kåta drömmen om snölandskap, lever vidare i dem 3 norrbaggarna. Abbath och co leverar sin "Holocaust Metal" i en kylig form, insmort i riffstyrka och gedigna handtag om sina fans. Immortal är svartmetallens svar på Motörhead. Lika träffsäkerhet och stenballt varje gång. Abbath har min välsignelse om att ita sig rollen som norges svar på Lemmy. Alltså, tummen upp.

http://www.myspace.com/immortalofficial


3. Funeral Mist - Maranatha (swe)

Järnpläterad galenskap istöpt sin allra bästa uniform. Lägg på den absolut bästa Black metal sångaren och vi har alla rätt. Med en mer varierad skiva och med mer "struktuerad" galenskap, leverar Sveriges kaosbärare, ett korståg mot det som är lent och lättlyssnat. Att toppa det här blir inte lätt. Funeral Mist har släppt 3 skivor och alla är enligt mig förträffliga. 3e och senaste är ett av 2009 års bästa album.

http://www.myspace.com/thefuneralmist


2. Candlemass - Death Magick Doom (swe)

Jag fullkomligt älskar denna grupp! Stenhård skönhet i lyxförpackning. Doom Metal som det ska låta. Utan krusiduller, utan omsvep. Episkt och med en tyngd som en slägga över din mammas fot. Sångaren Robert Love lyfter hela bandet till en plats bland eliten och Leif Edlings riff går som vanligt inte av för hackor.

Ska fan skicka tackkort till hans föräldrar och säga att jag är glad att de inte använde kondom, den dagen Leif uppfanns!

Så Candlemass kniper 2 andra platsen för 2009.

http://www.myspace.com/candlemass


1. Marduk - Woormwood (swe)

Marduk har sedan starten av min hårdrockskarriär varit ett av mina absoluta favoritband. Dalar har alla band och Marduk har haft riktiga bottenskrap, men med nyförvärven Mortuus (sångaren i Funeral Mist) och trummisen Lars Broddeson (bla Ofermods live trummis) har bandet gått från klarhet till klarhet. Variationen är om möjligt lika viktig nu som själva hastigheten är för gruppen. Bandet har ju alltid kört i 280 knyck på i stort sett varenda skiva, men de har nu hittat en bra balansgång. Woorwood har bättre flyt i låtarna och en mera sinrik och detaljrik kosntruktion i riffbyggandet. Tilltalar mig som fan med andra ord.

Vinnaren av 2009 års bästa skiva är solklar^^

http://www.myspace.com/truemarduk


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anders Faust - 30 mars 2010 00:00

Så var det dags igen. En liten update. Inte för att nån bestämmer det, utan för att jag vill det. Livet rusar framåt, allt går skitfort. Det är som ett expresståg som rusar förbi massa tavlor me olika ansikten. Ansikten man kommer ihåg, eller har l...

Av Anders Faust - 15 mars 2010 22:35

Sitter lite smått seg, men ändå förväntansfull, väntandes på att kaffe kokar klart. Känns som om man lever sitt vanliga liv, fast ändå inte. Jag brukar säga att allting är på väg mot nåt större, det har jag sagt ganska många gånger tror jag. Men som ...

Av Anders Faust - 8 mars 2010 18:28

Tja hoj my fellow comrades. Så har helgen passerat och man var lite mör när man kom hem i söndags eftermiddag.   Resan började me att jag o älskling möttes vid stationen och sen raka vägen till malmö typ. Sen pröjsade man för lite käk i Skåneland...

Av Anders Faust - 2 mars 2010 19:33

Jävlar vad det går undan nu då. Bloggar som en tokdåre. Eller en dårtok av bästa medel. Har iaf käkat och fyllt på tarmvredet ordentligt och inser väl då kanske att det är då energin och inspirationen bereder väg.   Sen har man även idag varit ut...

Av Anders Faust - 1 mars 2010 20:45

Tjolahopp. En pigg jävel rapporterar i skenet av en 25 watts lampa. Tog igen nattens förlorade sömn idag och det kändes ungefär lika skönt som att ligga i ett bad me lava om man håller på att frysa ihjäl. Typ. Alla talar om vädret nu. Och det är ...

Ovido - Quiz & Flashcards